Wizerunek firmy – 7 sposobów na budowanie pozytywnego wizerunku firmy

W Polsce są setki tysięcy firm oferujących swoje towary i usługi, a działających w tej samej branży co Twoja, tysiące. Dlaczego potencjalny klient ma zwrócić się właśnie do Ciebie? Nie wystarczy, że w prowadzenie swojego przedsiębiorstwa włożyłeś wiele lat ciężkiej pracy oraz oferujesz wysokiej jakości produkty/usługi w konkurencyjnej cenie. Żeby klient był skłonny wybrać Twoją firmę, musi wiedzieć o jej istnieniu. Założenie strony internetowej z opisem oferowanych usług i danymi kontaktowymi teoretycznie załatwia sprawę, jednak firm podobnych do Twojej jest na pęczki.

Aby przekonać klienta do siebie, zadbaj o pozytywny wizerunek firmy. Jest to sposób, w jaki postrzegane jest Twoje przedsiębiorstwo przez klientów i kontrahentów, byłych, obecnych i przyszłych, a także przez osoby trzecie. Pozytywny wizerunek firmy przekłada się nie tylko na większy popyt na Twoją ofertę, ale i poważanie oraz renomę firmy na rynku biznesowym. Firmy postrzegane za prospołeczne, proekologiczne, godziwie płacące swoim pracownikom i udzielające się charytatywnie są oczywistym wyborem dla większości klientów, ponieważ wzbudzają w nich pozytywne uczucia.

jak zbudować pozytywny wizerunek firmy

1. Sformułuj misję swojej firmy

Po co założyłeś swoją firmę? Dla korzyści finansowych i niezależności, to jasne. Jednak zagłębiając się w temat i szukając odpowiedzi na to pytanie, odnajdziesz uzasadnienie istnienia swojej firmy, powód, dla którego została założona – czyli misję. Otworzyłeś kawiarnię, bo w Twojej okolicy nie było miejsca, w którym serwowano by aromatycznego espresso? Więc misją Twojej firmy jest zapewnienie dostępu do zawsze świeżej i profesjonalnie przyrządzonej kawy. Produkujesz meble, bo żadne z tych dostępnych w popularnych sieciówkach nie są trwałe i oryginalne? Zatem misją Twojej firmy jest zapewnienie wysokiej jakości mebli dla osób chcących mieć unikalny wystrój wnętrz.

Informując klientów i kontrahentów o misji swojej firmy zaskarbisz sobie ich pozytywne nastawienie. Misja definiuje dlaczego Twoja firma istnieje, co robisz w ramach jej działalności oraz jak to robisz lub jak chciałbyś to robić w przyszłości. Wizerunek firmy bez jej misji nie będzie postrzegany za wiarygodny.

2. Poznaj moc Internetu

Niemal każde funkcjonujące na rynku przedsiębiorstwo ma swoją stronę internetową i dba o jej wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Chcąc być widocznym dla klientów nie tylko w chwili, gdy szukają danej usługi lub produktu w sieci, należy zrobić coś więcej. Dlatego podejmij kroki mające na celu zbliżenie się do potencjalnych klientów i utwórz firmowe konta na popularnych portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Za ich pośrednictwem możesz na bieżąco dodawać posty informujące o promocjach i nowościach w Twojej firmie, a także przeprowadzać konkursy, które zwykle przyciągają dużą liczbę osób gotowych zacząć obserwować Twój firmowy profil w social media.

Duża popularność portali społecznościowych sprawia, że dzięki nim łatwiej dotrzeć do osób zainteresowanych Twoją ofertą/asortymentem oraz kształtować wizerunek firmy. W sieci warto również być aktywnym i regularnie dodawać nowe treści, by nie dać o sobie zapomnieć. Na firmowym profilu klienci mogą zamieszczać opinie i rekomendacje, a ci, którzy jeszcze są wahają, czy skorzystać z Twoich usług – zadawać pytania, na które warto udzielać wyczerpujących i rzetelnych odpowiedzi. Budowanie wizerunku firmy w Internecie to obecnie najpopularniejszy i najbardziej skuteczny sposób, gdyż wiele osób rezygnuje w dzisiejszych czasach z telewizji i gazet.

działania firmy, a ekologia

3. Niech ekologia i „zero waste” będą Ci bliskie

W obliczu mających miejsce zmian klimatycznych ekologia to nie moda, lecz konieczność. Klienci oczekują, że również i Twoja firma dokłada swoją cegiełkę do walki z globalnym ociepleniem i innymi negatywnymi dla środowiska skutkami rozwoju technologicznego. Dlatego jasno informuj na swojej domenie www oraz w social media jakie kroki mające na celu zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego zostały podjęte w Twojej firmie.

Bycie „eko” i pozytywny wizerunek firmy bezsprzecznie idą ze sobą w parze. Segregacja odpadów, rezygnacja z faktur papierowych na rzecz e-faktur, przeniesienie „papierologii” na formę cyfrową, to kroki, o których chętnie dowiedzą się Twoi klienci. Jeśli Twoja firma wytwarza produkty, możesz dopilnować, by miały ekologiczne opakowania nadające się w całości do recyklingu. Warto również zadbać o energooszczędność siedziby firmy wybierając sprzęty elektroniczne klasy A+++, a także zapewnić pracownikom stojak na rowery oraz wodę z dystrybutora, zamiast butelkowanej.

4. Doceniaj swoich pracowników

Zadowolony pracownik to efektywny pracownik, dlatego dbając wizerunek firmy nie zapominaj o godziwym wynagrodzeniu dla osób, które zatrudniasz oraz licznych udogodnieniach, które uczynią pracę w Twojej firmie atrakcyjną i pożądaną przez osoby już zatrudnione, jak i te szukające pracy. Sposobów na utrzymanie dobrych relacji między pracodawcą a pracownikami jest wiele, a spośród nich wymienić można: regularne podwyżki idące w parze z wzrostem stażu pracy, spotkania integracyjne, ubezpieczenie grupowe, prywatna opieka lekarska, karty sportowe, czy paczki na święta.

Pracownik, który czuje się niedoceniony i źle traktowany, prawdopodobnie zmieni pracę, a o swojej poprzedniej może napisać negatywną opinię w sieci. Wiadomo, nie sposób dogodzić każdemu, więc negatywne opinie zdarzają się zawsze, jeśli jednak ich liczba jest spora, da to potencjalnemu kandydatowi lub kontrahentowi do myślenia. Warto również mieć świadomość, że pozytywny wizerunek firmy tworzą także wierni i lojalni pracownicy o kilku- lub kilkunastoletnim stażu pracy w danej firmie.

Nasze zestawy prezentowe na każdą okazję:

5. Zadbaj o wysoką jakość obsługi

W biznesie, tak jak i w życiu, pierwsze wrażenie ma kluczową rolę. Nie ma znaczenia, czy Twoja firma świadczy usługi, czy jest produkcyjna, musisz zadbać o to, by potencjalny klient miał wyłącznie pozytywne odczucia po pierwszym kontakcie z Tobą lub Twoimi pracownikami. Elegancki dress code jest jednym ze sprawdzonych sposobów mających wpływ na profesjonalne postrzeganie firmy.

Ważna jest również elokwencja oraz nienaganna kultura osobista pracowników, bo w większości przypadków wyłącznie z nimi mają styczność klienci. Nie bez znaczenia jest także wystrój siedziby firmy, którą odwiedzają kontrahenci i/lub klienci. Nowoczesny, minimalistyczny design sprawi, że Twoje przedsiębiorstwo będzie postrzegane jako postępowe i podążające za trendami. Jeśli posiadasz poczekalnię, zadbaj o wygodny komplet wypoczynkowy, dystrybutor z wodą i ekspres do kawy. Każda z tych na pozór drobnych rzeczy ma duży wpływ na wzorowy wizerunek firmy.

W sytuacji, gdy prowadzisz sklep internetowy i z klientami kontaktujesz się tylko mailowo lub telefonicznie, zapewnij im bieżącą informację o etapie realizacji zamówienia oraz opiekę posprzedażną, tj. profesjonalne wsparcie w przypadku zwrotów i reklamacji. W przypadku firm działających wyłącznie w sieci ważna jest szybkość realizacji zamówienia, jak i dbałość o bezpieczne zapakowanie wysyłanych przedmiotów, by nie uległy one uszkodzeniu podczas transportu. Na pozytywną opinię klienta z pewnością będzie miał wpływ drobny podarunek dołączony do przesyłki lub dołączona kartka z podziękowaniem za zakup albo pozytywnym cytatem.

jakość obsługi podstawą dobrej marki

6. Nie pozostawaj w cieniu ważnych wydarzeń społecznych

Nie samą pracą człowiek żyje, dlatego warto zaangażować się całą firmą w interesujące dla społeczeństwa wydarzenia społeczne, charytatywne i kulturalne. Mowa tutaj np. o akcjach WOŚP, zbieraniu nakrętek, udziale w akcji Szlachetna Paczka czy zbiórkach koców i karmy dla zwierząt ze schroniska. Popularne są także biegi, mające na celu wspomóc finansowo konkretną fundację lub osobę zmagającą się z chorobą. Udział w takich wydarzeniach ma duży wpływ na budowanie wizerunku firmy.

Wiele przedsiębiorstw ma na swojej stronie www specjalną zakładkę poświęconą takim właśnie wydarzeniom, co zapewnia im pozytywny wydźwięk na tle społecznym. W zespole siła, co możecie udowodnić nie tylko w pracy, ale i poza nią. Zaangażowanie w tego rodzaju eventy wzmacnia więź pomiędzy pracownikami oraz sprawia, że codzienna praca jest jeszcze bardziej wydajna.

7. Buduj długofalowe relacje z kontrahentami

Bez względu na to, w jakiej branży działa Twoja firma, do jej funkcjonowania niezbędna jest współpraca z innymi przedsiębiorstwami. Będąc producentem, nabywasz surowce od swoich dostawców oraz korzystasz z usług kurierskich. Jeśli Twoja firma świadczy usługi, np. prowadzisz kawiarnię, również współpracujesz z innymi podmiotami gospodarczymi.

Żadna firma nie jest samowystarczalna, dlatego nie istniałaby, gdyby nie inne firmy. Dobre relacje z kontrahentami, z którymi stale współpracujesz, wpływają nie tylko na jakość i płynność pracy, ale i pozytywny wizerunek firmy. W ramach utrzymania jak najlepszych stosunków, z okazji świąt wyślij swoim kontrahentom kartki z życzeniami, a z okazji podpisania kolejnego, długoletniego kontraktu, miłym gestem będzie elegancki podarunek wyrażający wdzięczność.

Uniwersalnym pomysłem na upominek jest kosz prezentowy. Sklep internetowy www.napu.pl oferuje szeroki wybór koszy prezentowych i zestawów upominkowych na każdą okazję. W zależności od preferencji można wybrać zestaw z porcelaną, świecami zapachowymi lub alkoholem. Wysokiej jakości produkty składające się na każdy dostępny w ofercie zestaw są gwarancją, że obdarowana osoba poczuje się przyjemnie doceniona. W przypadku prezentów estetyka gra bardzo dużą rolę. Zaletą koszy prezentowanych ze sklepu Napu jest fakt, że otrzymasz je już gustownie zapakowane, gotowe do wręczenia.

Piękne kosze prezentowe dla Twoich pracowników i klientów:

 

Teraz, kiedy tajniki budowania pozytywnego wizerunku firmy, są Ci już znane, nie pozostaje nic innego jak przemienić słowo pisane w czyn i czekać na spektakularne efekty. Pozytywny wizerunek Twojej firmy zapewni Ci ciągły napływ nowych klientów oraz lojalność stałych. Docenieni pracownicy będą efektywnie wykonywać swoje obowiązki, wspólnie pracując na sukces firmy, a kontrahenci, z którymi utrzymujesz dobre relacje, zapewnią terminowe dostawy i wysokiej jakości produkty lub usługi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *