co to jest public relations

Public Relations – 5 działań PR, które pomogą każdej firmie

Twoja firma funkcjonuje na rynku już od jakiegoś czasu, a Ty nadal zastanawiasz się, co zrobić, by zaistnieć? Chcesz w profesjonalny sposób zadbać o wizerunek Twojego przedsiębiorstwa? Doskonale zdajesz sobie sprawę, że nie wystarczy, by o Tobie mówiono, ale trzeba, by mówiono o Tobie i Twoich produktach dobrze? Public Relations to obszar wiedzy, z którego warto korzystać nie tylko w kryzysie wizerunkowym, ale również wtedy, gdy po prostu zależy nam na jeszcze lepszych wynikach sprzedażowych. Podpowiadamy, jakie działania PR możesz wdrożyć, aby zadbać o PR firmy.

Budowanie świadomości marki a Public Relations

Marka nieprzypadkowo nazywana jest „najcenniejszym kapitałem przedsiębiorstwa”. To ona może doprowadzić firmę na wyżyny sukcesu lub skraj przepaści. Niektóre marki tak mocno wrosły w świadomość klientów, że obecnie jedna nazwa własna jest bezpośrednio utożsamiania z całą grupą danych produktów.

Przykładów nie trzeba daleko szukać. Wszak do naszego języka przeszło na przykład określenie „wygooglować”, a samo słowo „Google” utożsamia się z wyszukiwarką internetową, zupełnie jakby była to jedyna wyszukiwarka w całym Internecie. Tymczasem – mimo że możemy skorzystać z przynajmniej kilku innych tego rodzaju produktów – zwykle wybieramy Google, które swój sukces zawdzięcza nie tylko wygodnym rozwiązaniom z punktu widzenia użytkownika, ale również samonapędzającej się machinie zdobywania zaufania następnych klientów, za którymi przyszli kolejni zainteresowani usługą.

Działania PR, które podejmiesz mogą sprawić, że zbudujesz wokół swojej marki sieć pozytywnych skojarzeń i emocji, a także spotęgujesz zaufanie. Przełoży się to bezpośrednio na sukces Twojego produktu. Co zatem robić, by zbudować odpowiedni PR firmy? Oto lista pięciu działań, które Ci w tym pomogą.

public relations, a media

Systematycznie informuj prasę o sukcesach i działaniach – 1.

Mimo że czasy i narzędzia się zmieniły to jednak sposoby wpływania i komunikowania się z opinią publiczną pozostają niezmienne. Niejaki Ivy Lee, doradca Johna D. Rockefellera, jako pierwszy w historii dostrzegł potencjał działań polegających na systematycznym i sumiennym informowaniu prasy o sukcesach przedsiębiorstwa. Teraz, ponad 100 lat później, Ty również możesz czerpać z najlepszych praktyk pionierów public relations. Wystarczy, że zadbasz o odpowiedni przepływ informacji pomiędzy Twoją organizacją a mediami.

Zbuduj bazę dziennikarzy oraz serwisów, z którymi będziesz się kontaktować. Czasem trudno wzbudzić zainteresowanie prasy i w efekcie przygotowany przez nas materiał ląduje w redakcyjnym koszu. W takim wypadku możesz zadziałać na kilka sposobów. Po pierwsze, możesz zapłacić za publikowaną treść. Pamiętaj, że możesz zdecydować się zarówno na tradycyjną opłatę, jak również na barter polegający albo na wymianie usług, albo na przykład na przesłaniu redakcji Twoich produktów w zamian za publikację interesujących Cię treści. Po drugie, założyć własny portal informacyjny, co wymaga sporych nakładów pracy Twojego zespołu. Po trzecie, umieścić swoją informację w specjalnie do tego dedykowanych serwisach PR-owych (np. newseria.pl), które funkcjonują niczym baza informacji dla dziennikarzy.

Każde z rozwiązań wiąże się jednak z poniesieniem pewnych strat. Dlatego warto zawczasu zadbać o formę i treść, która zaciekawi odbiorcę. To z pewnością zwiększy szanse na publikację Twojego materiału na portalu.

Organizuj spotkania z klientami nie tylko w formie stacjonarnej – 2.

Dawno minęły już czasy, gdy jedynym sposobem na spotkanie z klientem była konferencja prasowa czy branch w formie stacjonarnej. Wiele spotkań od wielu lat odbywa się w Internecie, na przykład na Facebooku. Pandemia koronawirusa sprawiła, że w naturalny sposób kolejne wydarzenia „przeszły” do Internetu i odbywają się zdalnie. Zorganizuj webinar. Zapytasz: co w takim razie z gadżetami, które rozdałbyś podczas spotkania bezpośredniego? Możesz je przesłać do klienta na wskazany adres.

Na pewno ogromną niespodziankę i radość sprawisz swojemu klientowi, gdy w ramach podziękowania czy z okazji świąt prześlesz mu prezent. Ogromną popularnością cieszą się obecnie kosze prezentowe, na przykład takie:



Tego typu zestawy nie tylko robią wrażenie pod względem wizualnym, ale również ich zawartość (ekskluzywne alkohole, słodycze czy zdrowe produkty) może ucieszyć klienta. Warto zorganizować taką akcję marketingową używając do tego wszystkich swoich kanałów komunikacji, na przykład social mediów.

 

social media, a pr firmy

Dbaj (nie tylko) o firmowy profil w social mediach – 3.

Obecnie, gdy social media stały się odrębnym kanałem komunikacji, w którym wszelkie informacje są na bieżąco wymieniane i komentowane przez użytkowników, działania PR Twojej organizacji powinny toczyć się również tam. Dbaj o aktualność swojego profilu w mediach społecznościowych. Na bieżąco odpowiadaj na wszelkie wiadomości i komentarze. Pielęgnuj relacje.

Chwal się pozytywnymi opiniami. Bądź aktywny i wchodź w dialog z klientem. W ten sposób nie tylko pokażesz mu, że jest dla Ciebie ważny, ale dodatkowo poszerzysz sobie zasięgi organiczne (zasięgi bezpłatne) konkretnego wpisu, pod którym toczy się dialog. Dotyczy to zarówno Facebooka, Instagrama, Twittera, jak i LinkedIna.

W przypadku negatywnych opinii możesz postąpić dwojako: albo ukryć niechcianą treść, albo skontaktować się z klientem. Każde z tych rozwiązań wiąże się z konsekwencjami. Niezadowolony klient, którego wiadomość została ukryta może udostępnić zrzut ekranu wcześniej napisanego komentarza w innym miejscu i w ten sposób zdemaskować próbę pozbycia się niechcianej wypowiedzi. Takie działanie może sprawić, że stracisz zaufanie innych osób, które planowały skorzystać z Twoich usług. Natomiast gdy zdecydujesz się skonfrontować z problemem kulturalnie i bez zbędnych emocji udowodnisz swoje racje być może postronne osoby dowiedzą się o sporze, ale będzie on jawny. Każdy będzie miał możliwość wyrobienia sobie zdania na jego temat.

Pamiętaj, że social media to nie tylko Twój fanpage. To również Twoje osobiste konto. Do tego, by Cię namierzyć w mediach społecznościowych wystarczy znajomość Twojego imienia i nazwiska, numeru telefonu lub e-mailu. Potencjalny klient lub konkurencja może znaleźć Cię w takim miejscu i po analizie informacji na Twoim profilu zbudować sobie opinię na Twój temat. Jeśli prowadzisz jakikolwiek biznes Twój profil czy Twoje konto na różnych portalach społecznościowych to skarbnica informacji, także dla urzędu skarbowego. Nie jesteś anonimowy, nie działasz tam prywatnie, dlatego zarządzaj rozważnie tym, co tam udostępniasz.

W erze social media w zasadzie zamiast strony internetowej możesz prowadzić – przynajmniej na początku – tylko fanpage w mediach społecznościowych. Dzięki odpowiednio opłaconej reklamie będziesz w stanie dotrzeć w o wiele krótszym czasie do szerszej grupy klientów niż korzystając tylko ze strony internetowej. Na samym Facebooku jest już niemal połowa ludzkości. Warto wykorzystać ten fakt.

Stwórz wartościowy content – 4.

Na nic zda się informowanie prasy o Twoich osiągnięciach, jeżeli będzie to robione w nieodpowiedni sposób. Prasa lubi, gdy newsy, które przygotowujesz są „pełnokrwiste” i dotyczą kwestii istotnych dla czytelnika. Ma to również przełożenie na zainteresowanie odbiorców Twoim materiałem. Zamiast wprost pisać o tym, kto został nowym dyrektorem do spraw HR w firmie, przemyć tę informację w ciekawszej formie – na przykład wywiadu eksperckiego, w którym nowy dyrektor opowie o tym jak efektywnie pozyskiwać pracowników zwiększających obroty firmy. W ten sposób nie tylko przekażesz informację podstawową, ale także od razu dasz popis umiejętności Twojego pracownika, budując tym samym ekspercki wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.

W swoich tekstach mów językiem korzyści do klienta, a więc przekonuj go do siebie wskazując nie tylko na własne zalety, ale przede wszystkim na to, co on zyska korzystając z Twoich produktów czy usług.

Staraj się stworzyć swój unikalny styl wypowiedzi. Na początku możesz podglądać jak działają ci, którzy odnieśli sukces, ale wierne powielanie pomysłów innych osób jest nie tylko nieprofesjonalne, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, ale również nie robi wrażenia na klientach. Oczywiście, istnieją pewne reguły, których należy przestrzegać chcąc publikować w określonym miejscu, jak na przykład zasady webwritingu mające na celu stworzenie treści przyjaznej dla użytkownika poprzez zastosowanie:

– śródtytułów,

– akapitów,

– słów kluczowych,

– krótkich zdań w stronie czynnej,

– opisów alternatywnych obrazka.

Jednakże są to bardzo ogólne ramy postępowania. Korzystają z nich niemal wszyscy, by zadbać o pozycję swojej strony w Google (zauważ – znowu piszemy o Google, bo to właśnie ten gigant medialny ma ogromny wpływ na e-PR firmy).


Nasze kosze prezentowe na każdą okazję:


Pamiętaj o dobrych opiniach w internecie – 5.

Wykonuj swoją pracę tak, jak należy, a Twoi klienci z pewnością odwdzięczą się pozytywnymi komentarzami w Internecie. Jeżeli jednak tego nie zrobią, możesz ich do tego zachęcić, gdy tylko – na przykład po oddaniu zrealizowanego dzieła – pochwalą rezultaty Twojej pracy. Wyrażone publicznie dobre słowo osoby, która skorzystała z Twojej usługi to nie tylko niematerialna forma zapłaty, ale również metoda na to, by zdobyć kolejnych zainteresowanych. Wynika to choćby z zasady społecznego dowodu słuszności, wedle której człowiek, a w omawianym przypadku konsument, nie potrafiąc określić, który wybór czy pogląd jest słuszny, wybiera ten, typowany przez większość osób.

W cyfrowym świecie metod zbierania dobrych opinii jest wiele. Nie musisz ograniczać się jedynie do odebrania referencji w formie pliku PDF. Opinie – niczym znaczki w klaserze – możesz kolekcjonować na swojej stronie internetowej w kategorii: „Zaufali nam”, „Nasi Klienci” czy też „Oni już skorzystali z naszych usług”.

Pamiętaj jednak, że nawet najlepiej wypozycjonowana strona internetowa może nie dotrzeć do wybranego klienta. Dlatego ważne, by opinie na temat Twojej działalności pojawiały się w różnych kanałach komunikacji. Rekomendacje powinny znaleźć się na Twoim koncie Google Moja Firma i wizytówce Google, w social mediach (w formie opinii wystawionych na fanpage’u albo w formie komentarzy pod postami), a także w serwisach ogłoszeniowych czy platformach tematycznych związanych z Twoim biznesem.

Aby tego rodzaju polecenia mogły pojawić się w tych kanałach niezbędne jest nie tylko ich posiadanie (np. posiadanie firmowego Facebooka). Równie ważne jest także dbanie o aktualność publikowanych treści, a opinie będą wartością dodaną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, by poprawić jakość przeglądania. Przeglądając tę stronę, wyrażasz zgodę na ich użycie.